maandag 27 oktober 2014

Kass Morgan - Dag 21

De 100. Dag 21
Als je De 100 van Kass Morgan nog niet hebt gelezen, raad ik je aan deze recensie even over te slaan in verband met spoilers.

Dit boek heb ik letterlijk in twee uur uitgelezen, zo spannend is het. In dit boek volg je dezelfde vier personen als in het vorige deel. Maar waar het eerste deel voor mijn gevoel nog voor een groot stuk introductie is, gebeuren er Dag 21 een heleboel gave dingen. Heel veel spannende gebeurtenissen en cliffhangers maken dit tot een boek wat je echt niet weg kan leggen. Met dit boek is De 100 zeker overtroffen. En heel erg fijn dat er nog een derde deel komt. Ik had het me ook al niet kunnen voorstellen dat dit het laatste deel is, vanwege de grote hoeveelheid dingen die nog ontdekt worden aan het eind van het boek.

Glass probeert terug naar Phoenix te komen, ditmaal samen met Luke. Dat blijkt nogal een moeilijke opgave als iedereen in paniek is en de gangen vol staan met mensen met een enorme overlevingsdrang. Daarnaast raakt haar moeder ook nog eens gewond en krijgt ze te maken met een jaloers ex-vriendinnetje, wat haar reddingsactie er niet makkelijker op maakt. Ik vond eerst de hoofdstukken met Glass het minst leuk, maar ook daar wordt het nu zo spannend dat ik wel door moet lezen.

"Het touw dat om haar hals zat, sneed in haar huid - huid die een paar uur geleden nog goudbruin was geweest, maar nu vlekkerig blauw oogde. Op haar voetzolen zaten strepen die op het eerste gezicht op vieze vegen leken. Toen hij dichterbij kwam, drong het echter tot Wells door dat het snijwonden waren - snijwonden die letters vormden. Ga. Weg."
De jongeren op aarde zijn erachter gekomen dat zij niet te enigen zijn. Er wonen al mensen op aarde, en die zijn niet blij met de komst van de 100. Een aantal lugubere aanvallen zorgen ervoor dat de jongeren doodsbang zijn en iedereen elkaar overal de schuld van geeft. Zulke dingen vind ik dan weer interessant om te lezen. Ziektes en moorden, het liefst zo gedetailleerd mogelijk om mij kriebels te bezorgen. In dit boek gaan ze daar niet zo heel ver in, maar bijvoorbeeld het idee van die boodschap op haar voeten is zeker goed.
En dan komt er ook nog eens een onbekend meisje het kamp op lopen. Heeft Sascha het hart op de goede plaats, of moet ze zo snel mogelijk uitgeschakeld worden?

Gesteund door Bellamy, probeert Clarke het verdriet te verwerken van de dood van haar beste vriendin. Ze merken dat ze het wel erg goed met elkaar kunnen vinden. Op haar beurt helpt zij Bellamy zijn zusje weer terug te vinden.
Wells heeft Clarke nog niet opgegeven en houdt hoop dat zij weer bij hem terugkomt, helemaal na de gepassioneerde nacht die ze samen hebben gehad op aarde.
Persoonlijk zie ik graag dat Wells en Clarke weer bij elkaar komen. In de flashbacks zag je duidelijk dat ze heel gelukkig met elkaar waren. Bovendien is er iets aan die Bellamy wat ik niet helemaal vertrouw. Toch lijken zijn gevoelens voor Clarke oprecht.
Voor wie gaat Clarke kiezen? Haar jeugdliefde Wells, of de knappe en sterke Bellamy?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen