donderdag 23 oktober 2014

Kody Keplinger - Shut Out

Shut OutDe strijd tussen het voetbalteam en het rugbyteam van Hamilton High is een neverending war. De jongens van nu kunnen zich niet eens herinneren hoe het ooit begonnen is. Toch is het elke herfst weer zover: ze zoeken ruzie, halen grappen uit en vandaliseren elkaars eigendommen. Het gaat zelfs zover dat er mensen gewond raken. De vriendinnetjes van deze stoere jongens zijn het helemaal zat. Ze worden telkens aan de kant geschoven en komen altijd op de tweede plaats. Lissa roept de andere meiden op om de grootste angst van de jongens tegen hun te gebruiken: geheelonthouding. Geen enkele vorm van lichamelijk contact is nog toegestaan. Welke partij zal het eerst opgeven?

Mijn nerdenhart begon sneller te kloppen bij het lezen van dit boek. Het is zowaar een hertelling van de Griekse komedie Lysistrata. Ik vind het altijd ontzettend leuk om zulk soort dingen te lezen. Klassieke mythologie en toneelstukken zullen altijd een speciaal plekje in mijn hart hebben. Moderne vertalingen vind ik ook echt geweldig, ik heb ten slotte zelf ooit eens een novelle geschreven gebaseerd op Pygmalion.

Lissa vind ik eigenlijk een beetje een softie die alles maar over zich heen laat komen. Randy, haar vriend, is een enorme lul en ze durft gewoon niet voor zichzelf op te komen. Ik voelde echt een beetje agressie toen ik las dat hij gewoon vreemdging omdat hij bij zijn vriendinnetje niet aan zijn trekken kan komen. Ontzettend laffe actie, waar ik heel boos om kan worden. Het feit dat ik de emoties zelf voel, betekent dat Kody de goede schrijfstijl te pakken heeft.

Daarbij zijn de boeken van Kody lekker vlot geschreven met veel humor. Je hebt ze zo uit. Romantische scènes zijn niet te expliciet, dus voor iedereen goed leesbaar. Het taalgebruik is lekker modern met hier en daar wat scheldwoorden. Ik hou er zo van. De cover daarentegen vind ik dan weer een minpuntje. Standaard lettertype over een foto gegooid, dat maakt het allemaal zo amateuristisch. En met zo'n model prominent op de voorkant laat het ook weinig aan de verbeelding over hoe Lissa eruit hoort te zien. Je hebt onbewust toch telkens dat hoofd in gedachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen