dinsdag 30 september 2014

James Dashner - The Maze Runner

Vorige week ben ik naar de voorpremière van 'The Maze Runner' geweest. Een film waar ik al maanden naar uitkeek. Nadat ik het boek gelezen had, was ik helemaal enthousiast over deze trilogie van James Dashner.

Het verhaal speelt zich af in een gebied, omringt door muren. Het wordt 'The Glade' genoemd. Daaromheen is een gigantisch doolhof, wat niemand ooit heeft opgelost. De bewoners van The Glade zijn alleen maar van het mannelijk geslacht en worden met een lift naar boven gebracht. Elke maand één. Op elke mogelijke manier proberen de jongens te ontsnappen. Maar de hoop om ooit nog vrijheid te kennen is minimaal. De renners brengen het hele labyrint in kaart om zo naar een uitweg te zoeken. Hun taak wordt nog lastiger gemaakt door de verschrikkelijke monsters genaamd Grievers die daar rondlopen. Al vele jongens hebben hun laatste adem uitgeblazen in dat doolhof. De wanhoop is nabij als Thomas ineens naar boven wordt gebracht. Op de één of andere manier is hij veel behendiger, veel strijdlustiger en veel nieuwsgieriger dan de andere jongens. Zal dat hun redding worden, of juist hun dood?

Toen ik hoorde dat de film uitkwam, ben ik meteen begonnen in het boek. Ik wilde al wat voorkennis hebben en was echt ontzettend nieuwsgierig na de trailer. In het begin moest ik er echt even inkomen. Een boek zonder romantiek vind ik toch al snel incompleet. Toch had dit boek alles wat ik zocht in een ontsnapping aan het dagelijks leven. Het was ontzettend spannend en onvoorspelbaar en ik vond het idee echt geniaal. Het was zo goed uitgewerkt en zo origineel dat ik dit boek in een adem uit had.


De film was net zo geweldig. Ik was vanaf de eerste seconde al zo geboeid dat ik alles om me heen vergat. The Glade was echt precies zoals ik het me had voorgesteld en het labyrint zag er ook echt geweldig uit. Het leek allemaal zo realistisch! En niet geheel onbelangrijk werd Thomas echt goed vertolkt door de superknappe Dylan O'Brien. De film was niet alleen spannend, het was bloedstollend. Ook al wist ik de afloop, ik zat soms toch op mijn nagels te bijten. Ik kan eerlijk zeggen dat ik dit één van de betere films van dit jaar waren. En als je boeken vooraf leest, zijn de films gewoon nog beter! (Net zoals bij Divergent, Hunger Games, TFIOS, Vampire Academy, Beautiful Creaturs, The Mortal Instruments and so on..)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen