dinsdag 8 juli 2014

Dit is niet nóg zo'n vampierboek

Toen ik dacht dat geen enkel boek over vampiers mij nog kon verrassen, laat staan verblijden, vond ik Blood of Eden. Dit zijn de boeken waarvan je denkt: "Heb ik het boek nu al uit? Een uur geleden was ik pas op de helft!" Ja, Julie Kagawa heeft mij wederom te pakken. She has me in the palm of her hand. Het grootste verschil met andere vampierboeken was gelijk een hele mooie. Voor een keer was het meisje niet de onzekere, kwetsbare, domme mens. Allison Sekemoto is een ontzettend stoer wijf. Zij is niet geobsedeerd door een glinsterende vampier of bloedzuigend monster. Zij haatte vampiers. Tot ze er zelf één werd. En dat niet omdat ze zo graag wilde. Ze lag op sterven nadat ze zich had opgeofferd voor haar vrienden.

De wereld waarin zij leeft is verschrikkelijk maar tegelijkertijd ook heel fascinerend. Ze is niet geregistreerd en daardoor altijd op de vlucht. Ze woont te midden van de ruïnes en van muziek of warm water had ze nog nooit gehoord. Eten zoeken is voor haar van levensbelang, en uit de handen van rabdo's blijven is haar levenstaak. Toch gaat het een keer mis. Ze krijgt de keuze om te sterven of een vampier te worden. Ze kiest voor het laatste, wetende dat ze haar oude leven nooit terug zou krijgen.

Ze slaat op de vlucht en sluit zich aan bij een groep mensen die op zoek zijn naar Eden, een eiland waar vampiers niet voorkomen. Ze walgen van deze monsters maar hadden nooit gedacht dat ze zo dichtbij een vampier zouden leven. Eén persoon in het bijzonder intrigeert haar. Zeke, een knappe jongen met felblauwe ogen. Het grote probleem: hij is mens en is gefocust op vampiers uitroeien. Zou hij nog naar haar glimlachen of haar ook maar aankijken als hij wist wat ze was?

Niet normaal spannend is deze serie, dat kan ik je wel vertellen. Binnen no time had ik de boeken uit. Alledrie een dikke vijf sterren. Spannend, onvoorspelbaar, romantisch en taboedoorbrekend zijn dingen die in me opkomen als ik aan dit boek denk. Het blijkt maar weer dat als je je vooroordelen opzij zet, je veel gelukkiger bent. In oceanen van vampierboeken heeft Julie haar boot varende weten te houden. Ze heeft clichés overwonnen in een origineel vampierenverhaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen